«

»

Jun
29

E-learning 2.0: een modewoord of zit hier meer achter?

Vanaf 2002 steeg het gebruik ‘sociale software’ zoals de (overhypte) blogs, wikis, podcasting en social bookmarking spectaculair. Kenmerkend voor sociale sofware is dat iedereen de rol van een auteur kan vervullen en dat er een persoonlijke vorm van communicatie gebruikt wordt.



De kernwoorden voor e-learning 2.0 zijn dan ook ‘community’ en ‘social networking’. In e-learning betekent dit dat het oude patroon (pusblisher publiceert inhoud en student consumeert inhoud) grondig dooreen geschud wordt. In e-learning 2.0 kan inhoud ook gecreëerd worden door de studenten.

Verleden Toekomst
Event-based learning Workflow learning
LMS is king LCMS with an LMS
Evoluerende standaarden Vaste standaarden
WYSIWYG Dynamische inhoud
Metadata? Metadata!
Push technology Pull technology

Michael Dowdy (universiteit van Memphis) stelde een profiel op van de ‘nieuwe e-learner’.

De nieuwe e-learner:

  • verwacht een on demand online environment
  • verwacht ‘informatiefragmenten’ in plaats van hele cursussen
  • verwacht een platvorm voor open discussie en opinievorming
  • verwacht geen entertainment maar feiten
  • wil weten wat soortgenoten gebruiken en aanraden
  • beschikt over uitgebreidere basiscomputervaardigheden als online gebruiker

Related posts:

Leave a Reply