«

»

Oct
10

Pokémon en dansen als educatief verantwoord in de klas!

Deze morgen trok het artikel “Games in de klas” in de Metro van vandaag mijn aandacht. Het artikel opent met dat wanneer je eraan herinnerd wordt dat je je huiswerk moet gaan maken en zin hebt om games te spelen, je misschien de lastige taak kan ontlopen met het argument dat videospelletjes leerrijk zijn. Zo leerrijk, dat een school in LA ze zelfs gebruikt als leermateriaal!



Leren met Pokémon videogames in de klas zal voor vele kinderen als muziek in de oren klinken. Het Pokémon videogame kaartspel is voor dit doeleinde omgezet naar een educatieve vorm die vaardigheden bijbrengt. Dit educatieve project heeft de naam PlaySmart gekregen en wilt door middel van videogames kinderen vaardigheden zoals probleemoplossend denken, constructief samenwerken, logisch en strategisch denken bijbrengen.

Buiten Pokémon zijn er ook andere populaire spellen omgezet naar een educatieve vorm zoals Dance Dance Revolution:

Videospellen hebben een hoge visuele stimulatie, veel beelden, aantrekkelijk gepresenteerd die elkaar vlug afwisselen. Men heeft reeds vastgesteld dat dit een effect heeft op de manier waarop men leert, uitgebreide visuele stimulatie maakt het moeilijker om hierna gewone leerstof op een monotone traditionele manier te verwerken.

De Amerikanen nemen dit project serieus; opmerkelijk is dat het programma door het White House en US Department of Education geselecteerd is als een “model programma”. Bij mij reizen toch een heleboel vragen op zoals: Is het noodzakelijk om videogames door te trekken naar het onderwijs? En in hoeverre mogen we dit dan doen?

Related posts:

Leave a Reply