«

»

Oct
15

Superman en andere heroes in e-learning

Mascottes, je zult ze ongetwijfeld in verschillende vormen tegengekomen in e-learning want tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit e-learning. Maar welke rol vervullen deze mascottes nu in e-learning?



E-learning heeft een virtueel karkter. Een E-learning module kan geïntegreerd zijn in een breder geheel, bijvoorbeeld in blended learning, maar de inhoud van de e-learning zelf blijft nog steeds virtueel. Een mascotte kan dit virtuele karakter doorbreken omdat een mascotte de inhoud van een e-learning kan ‘humaniseren’.

Enkele mascottes van E-doceo:

Een mascotte kan ingezet worden op verschillende manieren. In een traditionelere aanpak kan de mascotte de rol bekleden van virtuele coach. De mascotte vervult in dit geval de rol van expert en is als het ware een virtuele leerkracht.

Een mascotte kan ook de rol van gids vervullen, in dit geval begeleidt de mascotte de gebruiker door de e-learning module. De volgende afbeelding geeft een voorbeeld van mascotte als gids die aangeeft dat de gebruiker een keuze moet maken over welk deel van de e-learning hij wenst te doorlopen.

Zoals ik juist al aangehaald heb, kunnen mascottes een meerwaarde bieden omdat ze het virtuele karakter doorbreken. De psychologie kan ons hiervoor een verklaring geven. Zo is met een experiment aangetoond dat wanneer mensen voor een tafel met verschillende illustraties zitten, hun aandacht automatisch richting de illustraties met afbeeldingen van gezichten gaat. De mens reageert immers op anthropomorphe vormen en een mascotte is ook zo’n anthropomorphe vorm die in e-learning gebruikt kan worden.

Related posts:

Leave a Reply