«

»

Nov
16

De meest gestelde vraag op de VOV beurs

Vandaag was de VOV beurs in de Brabanthal te Leuven de place to be voor iedereen die met leren en ontwikkeling bezig is. De 13e editie van deze beurs kan gerust een succes genoemd worden, vele geïnteresseerden bezochten dan ook onze e-learning stand.

De vraag die mij vandaag ongeveer 10 keer gesteld is is “Wij willen (als bedrijf) zelf e-learning maken, hebben jullie een tool hiervoor?”. Zelf e-learning maken is iets dat vele bedrijven de dag van vandaag overwegen.

Op het eerste zicht lijkt dit ook simpel en vooral kostenbesparend want, laten we niet rond de pot draaien, aan e-learning hangt nu eenmaal een prijskaartje vast. Maar goedkoop is helaas ook vaak duurkoop. Het recept voor succesvolle e-learning is niet te vinden in een kookboek, het is een proces van ‘trial and error’ en mits de juiste aanpak kunnen vele errors vermeden worden.

Laten we het eerst eens hebben over de inhoud van e-learning want vaak wordt er vergeten dat de inhoud dient afgestemd te zijn op e-learning. Wij werken met pedagogen en deze pedagogen beschikken over de nodige ervaring in het ontwikkelen van scenario’s voor het opstellen van e-learning op basis van bestaande lessen en cursussen. Als bedrijf met reeds 9 jaar ervaring in de ontwikkeling van e-learning kunnen we toch wel zeggen dat we zelf een heel leerproces doorstaan hebben vooraleer we konden zeggen dat we effectieve en efficiënte e-learning konden realiseren. De tevredenheid van het volgen over een e-learning cursus ligt bij ons op ongeveer 80% (dus boven het gemiddelde). Een proces van trial en error leverde ons de nodige expertise op om nu sterk te staan. Zelf e-learning maken betekent vaak ook dit proces van trial and error doorlopen, wat ook extra kosten met zich meebrengt.

Een stap die zeker ook niet mag worden overgeslagen is het stellen van concrete leerdoelen. De inhoud van de e-learning moet een antwoord op deze leerdoelen bieden en via een posttest kan gekeken worden of deze leerdoelen behaald zijn. Uiteraard is dit een belangrijk element om na te gaan of de e-learning zijn gewenste effect bereikt heeft. E-learning maken en deze stap overslaan betekent dat je niet kan meten of de e-learning wel werkt.

Verder is de visuele ondersteuning ook belangrijk. Het zal je ook niet verbazen als ik zeg dat e-learning véél meer is dan een veredelde online Powerpoint presentatie. Wij werken met professionele cameramannen voor video en getalenteerde Flash designers en developers. Hierdoor kunnen wij animaties van complexe situaties aanbieden op een heldere en samenhangende wijze. Deze animaties zijn duidelijker dan gewone schema’s en eenvoudiger te begrijpen voor degene die leert. In het zelf maken van e-learning moet er zeker rekening mee gehouden worden dat bijkomende grafische elementen ontwikkeld dienen te worden. Vaak zijn zelfgemaakte e-learnings een copy-paste werk van niet samenhangende afbeeldingen en foto’s die reeds beschikbaar waren en dit betekent een grote stap terug. Een stap terug naar het begin van e-learning en dat is e-learning die niet volgroeid is en niet voldoet aan de huidige verwachtingen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet mogelijk is om zelf e-learning te maken. Ik wil er enkel op wijzen dat dit een proces is dat niet zo gemakkelijk is als het op het eerste zicht lijkt.

Leave a Reply